Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009

Περιγραφή θέματος "Τα μεταφορικά μέσα"

Θέμα «Τα Μέσα Μεταφοράς»

Το επόμενο θέμα αναδύεται παρατηρώντας τα παιδιά την ώρα της ελεύθερης δραστηριότητας. Ο ενθουσιασμός και το έντονο ενδιαφέρον μερικών παιδιών στη γωνιά των κατασκευών, όπου κατασκευάζουν τη μια μέρα μπουλντόζες, την άλλη βάρκες ανατρέποντας τα παγκάκια, την άλλη μηχανές, οδηγεί αυτόματα στο επόμενο θέμα ¨Τα μέσα μεταφοράς¨.

Βοηθός μου για να εισάγω το θέμα ώστε να ελκύσω το ενδιαφέρον των παιδιών είναι ο γνωστός Φώτης ο Φωτεινούλης, η γαντόκουκλα. Το υποτιθέμενο ταξίδι του στην Αμερική για να επισκεφτεί τον άρρωστο θείο του τον Όφι, για μερικές μέρες δίνει ένα κίνητρο στα παιδιά να σκεφτούν με ποιους τρόπους μπορεί να ταξιδέψει ο Φώτης στην Αμερική. Μία μεγάλη λίστα είναι το αποτέλεσμα αυτού του καταιγισμού ιδεών και αφού εξετάσουμε κάθε μέσο ξεχωριστά, τα παιδιά καταλήγουν ότι ο πιο κατάλληλο μέσο είναι το αεροπλάνο, γιατί «είναι το πιο γρήγορο και ασφαλές». Για να εμπλουτιστούν οι ιδέες των παιδιών πριν την εκκίνηση του θέματος, αφήνω στη γωνιά των εκπλήξεων ένα βιβλίο-παιχνίδι με όλα τα μεταφορικά μέσα, από πατίνι έως διαστημόπλοιο.

Κατόπιν ζητώ από τα παιδιά να γίνουν δύο ομάδες και να συζητήσουν πώς είναι ένα αεροπλάνο, από τι αποτελείται. Μόλις ο χρόνος που τους έδωσα λήγει, σηκώνεται ένας από κάθε ομάδα και λέει ό,τι η ομάδα του συζήτησε. Η επόμενη ερώτηση-κλειδί είναι ¨Πώς μοιάζει το δικό σου αεροπλάνο; Σχεδίασέ το¨ και κάθε παιδί σχεδιάζει ένα αεροπλάνο. Τα σχέδια όλα απλώνονται στο πάτωμα και τα συγκρίνουμε. Σημειώνω τα δυνατά σημεία που θα ήθελαν να έχει το αεροπλάνο μας. Και ξεκινάμε να φτιάχνουμε ένα μοντέλο. Η διαδικασία αυτή φανερώνει τι ήδη γνωρίζουν τα παιδιά για τα αεροπλάνα. Βρίσκουμε εικόνες με αεροπλάνα, τις κόβουμε σε κομμάτια τα οποία πλαστικοποιούμε και φτιάχνουμε παζλ με τα οποία τα παιδιά στη συνέχεια έχουν πολλές ευκαιρίες να παίξουν μόνα τους ή με άλλον.

¨ Τι θα θέλατε να μάθετε ακόμα;¨ τους ρωτώ. ¨Πώς μπορούμε να μάθουμε περισσότερα;¨ είναι η επόμενη ερώτηση. «Διαβάζοντας βιβλία, ρωτώντας έναν πιλότο, ρωτώντας τους γονείς μας, κ.α», είναι μερικές από τις απαντήσεις που δίνουν.

Και πράγματι συλλέγουν πληροφορίες ρωτώντας τους γονείς τους και διαβάζοντας όλοι μαζί ένα σχετικό βιβλίο που αναφέρεται σε αεροδρόμια και αεροπλάνα. Το πιο διασκεδαστικό μέρος είναι η δραματοποίηση μιας συνηθισμένης μέρας στο αεροδρόμιο. Κάθε παιδί πήρε ένα ρόλο και η ιστορία ξεκινά. Τα παιδιά χρησιμοποιούν στην πράξη όσες πληροφορίες έχουν αποκτήσει και βιώνουν μία νέα κατάσταση με πολύ ενθουσιασμό.

¨Τι μπορεί να συνέβη στο Φώτη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού;¨ είναι η ερώτηση που εισάγει στο επόμενο επεισόδιο της ιστορίας. Η φαντασία των παιδιών και η έως τώρα εμπειρία τους οδηγεί σε διάφορες ιδέες όπως η σύγκρουση του αεροπλάνου, ο Φώτης χάνει τις βαλίτσες του κ.α. Φτιάχνουμε μια ιστορία, την οποία δραματοποιούν και κατόπιν φτιάχνουν σε εικονογραφημένο βιβλίο. Το οργανόγραμμα που ακολουθεί σχεδιάστηκε αργότερα με διαφορετικό τρόπο, δίνοντας στο θέμα άλλη εξέλιξη.








ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΜΑΤΟΣ «Τα Μέσα Μεταφοράς»
ΕΠΕΙΔΟΔΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-
ΚΛΕΙΔΙΑ
ΠΙΘΑΝΕΣ
ΔΡΑΣΤΗΡ/
ΤΕΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ
ΤΑΞΗΣ
ΣΤΟΧΟΙ Π.Ε / ΑΝΑΛ. ΠΡΟΓΡ.
ΥΛΙΚΑ- ΠΗΓΕΣ
Α.
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΦΩΤΗ






1. Πώς μπορεί ο Φώτης να ταξιδέψει ως την Αμερική;

Καταιγισμός ιδεών και καταγραφή όλων των μέσων μεταφοράς


Τάξη


Να εκφράσουν τις ιδέες τους


Βιβλίο-παιχνίδι με τα μέσα μεταφοράς Χαρτί, μολύβι,


2. Ποιος είναι ο πιο κατάλληλος τρόπος και γιατί;


Συζήτηση για τα χαρακτηριστικά κάθε μέσου
Λήψη απόφασης για το πιο κατάλληλο


Τάξη
Να πάρουν απόφαση και να την αιτιολογήσουν


Εικόνες μεταφορικών μέσων


3. Πώς είναι ένα αεροπλάνο;
Από τι αποτελείται;
Συζήτηση για τα μέρη του αεροπλάνου
Φτιάχνουν παζλ και παίζουν
Δύο ομάδες


Άτομα ή ζευγάρια
Να μοιραστούν γνώσεις και εμπειρίες και να γνωρίσουν πώς είναι ένα αεροπλάνο
Βιβλίο σχετικό

Σχετικές φωτογραφίες, ψαλίδια
4. Πώς είναι το αεροπλάνο σου;
Σχεδίασέ το σε ένα χαρτί
Σχεδιάζουν από ένα αεροπλάνο
Ατομικά στις ομάδες
Να σχεδιάσουν ένα αεροπλάνο
Χαρτιά, μολύβια
5. Βλέποντας όλα τα σχέδια ποια στοιχεία θέλετε να έχει το αεροπλάνο της τάξης;
Καταγράφω τα στοιχεία που θα έχει το μοντέλο -αεροπλάνο που θα φτιάξουν τα παιδιά
Τάξη
Να συγκρίνουν και να αποφασίσουν ποια είναι τα καλύτερα στοιχεία
Χαρτί, μολύβια
6. Θέλετε να φτιάξουμε το αεροπλάνο που θα ταξιδέψει ο Φώτης;
Ανά ομάδες φτιάχνουν το αεροπλάνο, την ουρά, τα πτερύγια, τα παράθυρα, τη μύτη, τις ρόδες, την πόρτα
Ομάδες
Να κατασκευά-σουν ένα μοντέλο
Ρολά κουζίνας, λευκά χαρτάκια, ροδάκια από παιχνίδια, τέμπερες, πινέλα, κόλα
Β.
ΤΟ ΑΕΡΟ-ΔΡΟΜΙΟ
1. Από πού θα πάρει ο Φώτης το αεροπλάνο;
Ακούγονται ιδέες
Και καταγράφονται

Τάξη

Να γνωρίσουν το αεροδρόμιο
Μολύβι, χαρτί
Εικόνες αεροδρομίων
2. Πώς είναι το αεροδρόμιο;
Τα παιδιά εκφράζουν ό,τι γνωρίζουν Ανάγνωση βιβλίου με εικόνες
Τάξη
Να καταθέσουν τις γνώσεις και εμπειρίες τους
Να γνωρίσουν πώς είναι ένα αεροδρόμιο
Βιβλίο σχετικό
3. Τι μαγαζιά και τι γραφεία έχει;
Σχεδιάζουν το αεροδρόμιο με μαγαζιά και άλλους χώρους
Ομάδες
Να σχεδιάσουν και να συγκρίνουν τα σχέδια των ομάδων
Χαρτιά, χρώματα
4. Ποιοι δουλεύουν εκεί;
Φτιάχνουν τους χαρακτήρες
Ομάδες
Να φτιάξουν τις φιγούρες και τα βιογραφικά
Χαρτιά, υφάσματα, κόλλες, μαλλιά, μολύβια κ.α
5. Πώς μπορούμε να μάθουμε περισσότερα;
Ανάγνωση βιβλίου, συγκέντρωση πληροφοριών από γονείς, ειδικούς κ.α
Άτομα
Ομάδες
Να ερευνήσουν να φέρουν πληροφορί-ες
Βιβλία, βιντεοκασσέ-τες, φωτογραφίες , ειδικούς κ.α
6. Πώς είναι μια συνηθισμένη μέρα στο αεροδρόμιο;
Συζήτηση Δραματοποίηση μίας μέρας στο αεροδρόμιο
Τάξη
Να φαντα-στούν

Να βιώσουν νέες καταστά-σεις
Αξεσουάρ κ.α
Γ.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΑΘΥΣΤΕ
ΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΥ ΛΟΓΩ ΑΝΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ
1. Τι μπορεί να συμβεί ενώ ο Φώτης περιμένει το αεροπλάνο;


Καταγραφή ιδεών

Τάξη
Να φαντα-στούν


2. Τι καίει το αεροπλάνο για να κινηθεί;

Τα παιδιά υποθέτουν
και κατόπιν ερευνούν στις πηγές
Τάξη
Να γνωρίσουν τι καίει το αεροπλάνο
Βιβλία
Άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά

3. Τι παθαίνει ο αέρας από την κίνηση των αεροπλάνων;
Πώς μπορούμε να μάθουμε περισσότερα;
Ακούγονται οι σκέψεις των παιδιών
Πρόσκληση κάποιου ειδικού
Ερωτήσεις και συζήτηση μαζί του

Τάξη
Να εκφράσουν τις σκέψεις τους


Να γνωρίσουν τι συνέπειες έχει για τον αέρα
Μολύβι και χαρτί Μαγνητό-φωνο

4. Να μη χρησιμοποιούμε αεροπλάνο είναι η λύση;
Αποφάσεις για το περιβάλλον
Δημιουργία αφίσας

Τάξη

Ομάδες
Να πάρουν αποφάσεις για το περιβάλλον αφού ιεραρχήσουν τις αξίες τους
Χαρτιά, χρώματα, εικόνες, ψαλίδια, κόλλες, κ.α
Δ.
ΑΦΙΞΗ ΤΟΥ ΦΩΤΗ
1. Πώς θα γιορτάσουμε το γυρισμό του Φώτη;

Οργάνωση γιορτής
Πρόσκληση γονιών και άλλων
Τάξη

Ομάδες
Να μοιραστούν τις γνώσεις τους και τα συναισθήματά τους με άλλους, να γιορτάσουν το τέλος της δουλειάς τους
Φωτογραφική μηχανή, κάμερα, αφίσα και όλα όσα έφτιαξαν τα παιδιά να τα δείξουν στο Φώτη


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου