Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009

Τι είναι η Ιστοριογραμμή

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΜΜΗ;

Η Ιστοριογραμμή μπορεί να ορισθεί ως ένας τρόπος οργάνωσης της γνώσης που επιθυμούμε ως εκπαιδευτικοί να δομήσουν οι μαθητές μας, ενοποιώντας διάφορα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος, έτσι ώστε η διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης να έχει νόημα και ενδιαφέρον για αυτούς. Το ίδιο της το όνομα, Ιστοριογραμμή μαρτυρά το χαρακτηριστικό της γνώρισμα, που τη διαφοροποιεί από άλλες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης, την ιστορία, όχι με την έννοια των ιστορικών γεγονότων αλλά με την έννοια του παραμυθιού, του μύθου.

Είναι φιλοσοφία, είναι παιδαγωγική, είναι στρατηγική, είναι δομή, είναι προσέγγιση, είναι μέθοδος που προτείνεται για τη διδασκαλία των μαθηματικών, της δεύτερης γλώσσας, των κοινωνικών και περιβαλλοντικών μαθημάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαιδευτικής πυραμίδας

Είναι τρόπος οργάνωσης και προσέγγισης της γνώσης και ενοποίησης του Αναλυτικού Προγράμματος

Είναι διαδικασία δημιουργίας μιας σειράς επεισοδίων, τα οποία συνδέουμε σε μια αφηγηματική γραμμή, ώστε να δημιουργείται μία ιστορία.

Εν κατακλείδι, θεωρώ την Ιστοριογραμμή ένα συστηματικό και ελκυστικό τρόπο εφαρμογής ήδη γνωστών παιδαγωγικών τεχνικών, που ανασυντάσσονται στην υπηρεσία μιας αποτελεσματικότερης διδασκαλίας και μάθησης.

Θυμίζει τη μαιευτική μέθοδο του Σωκράτη, όπου με μια σειρά ερωτήσεων ο εκπαιδευτικός προσπαθεί να εκμαιεύσει τις γνώσεις και ιδέες των μαθητών



Η ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΜΜΗ

Εφαρμόζεται σε 22 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία.

1986: ίδρυση Ευρωπαϊκού Σύνδεσμου για τον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό

οργανώνει το Χρυσό Κύκλο Σεμιναρίων

εκδίδει βιβλία



Τα βασικά στοιχεία της Ιστοριογραμμής είναι:

Το σκηνικό (σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο)

Οι χαρακτήρες (άνθρωποι ή/και ζώα ή/και φυσικά στοιχεία)

Μία καθημερινή ζωή προς εξερεύνηση

Ένα αληθινό πρόβλημα προς λύση



Οι Κύριες Aρχές Της Ιστοριογραμμής είναι:

Είναι παιδοκεντρική / ομαδοκεντρική
Είναι ενεργή μεθοδολογία
Εξασφαλίζει υψηλό εσωτερικό κίνητρο μάθησης
Παρέχει δομή για το δάσκαλο και το μαθητή
Συνδέει βασικές δεξιότητες με τη ζωή
Έχει δικό του οργανωτικό πλαίσιο
Ανταποκρίνεται στην ιδέα του αναλυτικού προγράμματος ‘σπιράλ’
Χειρίζεται ευαίσθητα θέματα
Τονίζει τη σημασία του εννοιολογικού μοντέλου
Παρέχει ένα μοτίβο επαναλαμβανόμενο αλλά συνεχώς εναλλασσόμενο
Συνδέεται με τη σύγχρονη τεχνολογία
Ενθαρρύνει τον αμοιβαίο σεβασμό εκπαιδευτικού - μαθητή
Απευθύνεται σε μαθητές όλων των δυνατοτήτων


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου